پیش از آن که به کاربرد رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم بهتر است کمی درباره ی رنگ صحبت کنیم. رنگ در واقع بازتاب نور است یعنی وقتی یک ماده بخشی از طول موج های نور را جذب می کند از بازتابش رنگ به وجود می آید. به همین دلیل است که در اعماق دریا رنگ واقعی اجسام قابل مشاهده نیست زیرا طیف های نوری که خورشید ایجاد می کند هر کدام تا عمق مشخصی از دریا نفوذ می کنند. مثلا رنگ قرمز تا عمق 5 متری قابل مشاهده است. نکته ی دیگری که در مورد رنگ ها قابل توجه است سردی و گرمی رنگ هاست و نقاط ضعف و قوت رنگ های سرد و گرم که در طراحی های دکوراسیون داخلی و خارجی بسیار تاثیر گذار است.

  • رنگ های گرم که شامل زرد، سبز، قرمز، و بنفش می باشد حس گرمی و راحتی را القاء می کنند اما کاربرد زیادشان باعث می شود برجستگی ها کمتر دیده شود.
  • رنگ های سرد به چرخه ی رنگ های آبی گفته می شود که شامل رنگ آبی، سبزآبی و بنفش است. رنگ های سرد رنگ های آرام و راحتی هستند که حس صمیمیت کمتری دارند ساده و بی تکلف هستند.
  • رنگ بنفش می تواند هم سرد و هم گرم باشد.
  • 3 رنگ اصلی، زرد متناسب با اشکال 3 ضلعی مانند مثلث، قرمز متناسب با مربع و آبی با دوایر همخوانی دارد.

اطلاعات کلی که در مورد رنگ ها کسب شد می تواند کمک زیادی در طراحی داخلی و خارجی منزل به شما بدهد. اما علاوه برخصوصیات رنگ ها عوامل زیاد دیگری در انتخاب و ترکیب رنگ های موجود در فضای خانه ی شما مهم است. یکی از آنها سلیقه ی افراد خانواده است زیرا خانه محل امن و آرام خانواده است که قبل از هر چیز باید آرامش را برای افراد خانواده فراهم کند.
در مورد رنگ نمای خارجی ساختمان در صورتی که سایر ساختمانها از قواعد رنگشناسی تبعیت نکرده اند بهتر است از رنگ های خنثی استفاده شود  تا با رنگ نمای سایر ساختمانها به راحتی متناسب شود. در صورتی که همه ی ساختمانهای اطراف طبق قاعده ی خاصی و متناسب با یکدیگر نما شده اند شما نیز سعی کنید برای زیبایی بیشتر محل خود رنگ های مورد استفاده در نمای خارجی را متناسب و مرتبط با سایر ساختمانها انتخاب کنید.
اما در مورد فضای داخل خانه فقط سلیقه و توان مالی خودتان مهم است. اگر دوست دارید آشپزخانه ای با ترکیبی از رنگ های روشن مانند تصویر زیر داشته باشد می توانید لوازم آشپزخانه را از برند بخرید.

 

در مورد نشیمن و پذیرایی انتخاب رنگ هایی که ایجاد آرامش و صمیمیت کند بسیار مهم است پس میتوان رنگ های گرم و سرد را در کنار هم استفاده کرد. البته در صورتی که با هم تناسب داشته باشند.
در اتاق خواب ها رنگ های سرد مناسب تر است.
اتاق مطالعه بهتر است پر از نور و رنگ های گرم و روشن باشد.