۱.     گرفتن اطلاعات در خصوص خواسته های کارفرما :
در این مرحله طراح باید کلیۀ اطلاعاتی را که مربوط به خواسته های کارفرما یا سفارش دهنده است جمع آوری و آن ها را به ترتیب اهمیت و اولویت فهرست نماید. برای مثال ممکن است فردی برای طراحی یک دکور یا سازۀ چوبی به دنبال یک طرح کلاسیک باشد و فردی دیگر، طرح های مدرن را بپسندد، که همین خود در شروع طراحی بسیار با اهمیت است. همچنین شخص کارفرما از طرح ایجادی به لحاظ کاربرد، صرفه اقتصادی، زیبایی و ... تعیین کننده مسیر و نحوۀ طراحی خواهد بود.

۲.      جمع آوری اطلاعات فنی و گرفتن ایده :
یکی دیگر از مواردی که می تواند طراح را در ایجاد یک اثر، کمک نماید جمع آوری اطلاعات فنی ( ابعاد و اندازه های سایت پروژه ، میزان نورگیری ، موقعیت فضاهای همجوار و... ) و گرفتن ایده از طرح های مشابه است. امروزه با وجود امکانات ارتباطی قوی، نظیر ژورنال ها، کاتالوگ ها، اینترنت و ... تلاش در این خصوص بسیار سهل و آسان شده است. استفاده از این منابع به معنای آن نیست که از روی طرح دیگران کپی برداری شود بلکه،  طراح باید بتواند با دیدن موضوعات مشابه، قدرت این را داشته باشد تا نقاط قوت طرح های گوناگون را به صورت یک ایده جمع آوری کند و از نقاط ضعف آن ها دوری جوید و سعی نماید از تجربیات درستی که سایر طراحان قبلاً در این مسیر کسب کرده اند برای طرح خود استفاده نماید.

۳.      تمرکز بر روی طراحی و خلق اثر در ذهن :
تا این مرحله طراح برای طراحی اثر خود تلاش نمی کند، بلکه فقط اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری می نماید و از این پس باید با تمرکز لازم سعی کند اثر و طرح خود را در ذهن ایجاد نماید.

۴.      پیاده نمودن طرح با دست آزاد ( اسکیس ) :
طراح در این مرحله، که یکی از مراحل مهم طراحی است، باید طرح ایجاد شده در ذهن خود را با حداکثر جزئیات بر روی کاغذ پیاده نماید، ضمن این که باید از هر وسیله و ابزاری که سبب از بین رفتن تمرکز وی شود، اجتناب کند.  نکتۀ دیگری که در این مرحله حائز اهمیت است این است که طراحی مانند شاعری است و طراح اگر طرحی به نظرش رسید، لازم است همان لحظه آن را پیاده کند، زیرا ممکن است دیگر آن طرح را به یاد نیاورد و این توسط طراحی با دست آزاد امکان پذیر است

۵.      پیاده نمودن طرح به صورت شماتیک  ( خلاصه )
مشکلی که در مرحلۀ طراحی با دست آزاد وجود دارد این است که تناسب مقیاس رعایت نمی شود و طراح نمی داند طرح ایجادی با اندازه های اصلی موضوع مطابقت دارد یا خیر. برای مثال اگر طراح بوفه ای را برای مکانی با عرض ۶۰سانتی متر در نظر گرفته باشد، عملاً اندازۀ هر تقسیم برای درها و قسمت میانی، برابر ۲۰ سانتی متر خواهد شد که منطقی به نظر نمی رسد. لذا برای رفع این مشکل، معمولاً در این مرحله طرح با در نظر گرفتن تناسبات لازم به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن جزئیاتی مانند ضخامت صفحات و... ترسیم می شود و طراح، در صورت داشتن تناسب لازم به مرحلۀ بعد و در صورت نداشتن تناسب به مراحل قبل باز می گردد

 

۶.     پیاده نمودن طرح به صورت دقیق به کمک اصول رسم فنی و نقشه کشی:
در صورت تأیید شدن طرح در مرحلۀ قبل لازم است تمام جزئیات به صورت دقیق به کمک اصول رسم فنی و نقشه کشی ترسیم شود تا بتوان، علاوه بر کلیات طرح، جزئیات آن را نیز مورد قضاوت و تصمیم گیری قرار داد. در این مرحله نقشه های طرح مورد نظر در دو فاز و مرحلۀ متفاوت ترسیم می گردد که در اصطلاح فاز یک و فاز دو نامیده می شود.

·  ترسیم نقشه ها در فاز یک(نقشه های پیشنهادی) :
در این مرحله، که به آن مرحلۀ ارائۀ نقشه های پیشنهادی نیز گفته می شود، طراح سعی می کند طرح خود را بیشتر با تکیه بر نقشه های سه بعدی و با زیباسازی آن ها توسطرنگ، نور، بافت، قراردان موضوعات جنبی و ...، که به درک طرح توسط مخاطب کمک می نماید، ارائه نماید. زیرا هدف، قبولاندن طرح به کارفرما است نه تولید و ساخت آن. هم اکنون نرم افزارهای قوی سه بعدی، نظیر  ۳DMAX و ... عرضه شده اند. که به طراحان بسیار کمک می نماید، به طوری که اگر به درستی از آن ها استفاده شود تشخیص طرح از عکس دشوار خواهد بود.

· ترسیم نقشه ها در فاز دو (نقشه های اجرایی) :
در این مرحله نقشه ها با اصول رسم و نقشه و با درج تمام جزئیات لازم برای ساخت ترسیم می شوند. البته باید از درج جزئیاتی که ممکن است مخاطب را در فهم طرح نقشه دچار مشکل کند خودداری شود. درک و فهم این گونه نقشه ها برای افراد و مخاطبین عادی که زبان نقشه کشی را نمی دانند مشکل است. اما نقشه های فاز یک، که بر ترسیم تصاویر سه بعدی استوار است، برای این گونه مخاطبین، بیشتر قابل درک و فهم خواهد بود

 

۷.     تکثیر و ارائۀ نقشه :
در این مرحله نقشه ها باید تکثیر شوند و در اختیار مخاطب قرار گیرند و معمولاً از ارائۀ نقشۀ اصلی، که برای ایجاد آن بسیار زحمت کشیده شده است، خودداری می گردد. لازم است یادآوری شود در صورت استفاده از نرم افزار برای ترسیم نقشه در مرحلۀ پیاده سازی طرح از دستگاه های پرینتر یا پلاتر و در صورت نقشه کشی توسط دست از دستگاه های مخصوص برای تکثیر استفاده می شود و لازم است نقشۀ اصلی در حافظه های جانبی مناسب رایانه، بمانند.

تکنیک های خلاقیت دکوراسیون داخلی:

با توجه به معنی خلاقیت که یک فرآیند ذهنی است، خلاقیت هم مانند هر فرآیند تولیدی دیگر که محصول دارد و محصول آن یک تولید نو که از قبل وجود نداشته باشد می باشد، تکنیک هایی دارد و به طور کل وارد حیطه آموزش خلاقیت معماری می شویم .این تکنیک ها باعث خلق یک فرم خلاقانه می شود و باید توجه داشت در تاریخ معماری به ندرت تکنیک هایی ابداع می شود که شیوه دست یابی به فرم را اساسا  عوض  . تکنیک های خلاقیت ،۹ کند.کامران افشار نادری، مجله معمار، شماره این تکنیک ها شامل: نمایش ارزش 1 .ایجاد ابهام 2 . ایجاد تنش 3 . تغییر پذیری فرم و ساختار شکنی 4 . . استفاده از استعاره های محسوس و نامحسوس 5 .استفاده از پارادوکس و متافیزیک
رویکرد تاریخی: دکوراسیون داخلی
هدف اصلی رویکرد تاریخی در نگاه به یک بنا، تعیین تاریخ آن است .مشخص شدن تاریخ بنا به معنی شناخت شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بنا است .در واقع شناخت تاریخ یک اثر به معنی پیوند دادن آن با گذشته اثر است .از صاحب نظران این رویکرد وینکلمن، معمار و باستان شناس آلمانی را می توان نام برد دکوراسیون داخلی .رویکرد فرهنگی_اجتماعی دکوراسیون داخلی: هدف اصلی معماران در رویکرد فرهنگی اجتماعی، شناخت اجتماع، فرهنگ و مردم شناسی به وسیله ی بنا و معماری عامیانه می باشد .آموس راپاپورت، پل الیور و بیل هیلیر از صاحب نظران این رویکرد هستند. *رویکرد معناگرا(سنت گرا) دغدغه ی معمارین در رویکرد معناگرا، شناخت معانی و مفاهیم نهفته در اثر و فرم معماری است و عمدتا دارای   سید حسن ، ویژگی نماد پردازانه ای است .از متفکران این رویکرد میتوان به تیتوس بورکهارت هنر مقدس نصر هنر و معنویت اسلامی و نادر اردلان حس وحدت اشاره کرد. رویکرد عملکردگرا دکوراسیون داخلی: هدف معماران عملکرد گرا، تاکید بر ویژگی های کاربردی معماری است .نقطه اوج و نماد این تفکر، ماشین است . چون کاملا عملکردی است و کوچک ترین پیچ آن هم کاربردی است .از متفکران این رویکرد ی توان به هرمان موتسیوس ]و [لویی سالیوان با طرح شعار فرم از عملکرد پیروی می کند اشارهکرد.  رویکرد فرم گرا: دکوراسیون داخلی هدف پیروان این رویکرد، جنبه های زیبایی شناسانه ی فرم است .تناسبات، پر و خالی و ترکیب بندی و گونه شناسی فرم مورد توجه این رویکرد است .از متفکران این رویکرد می توان به لویی دوران، دکوراسیون داخلی  راکب کرایر ترکیب بندی معماری و استدمن ، کلاوس هردگ ساختار و شکل در معماری ایران و ترکستان مورفولوژی معماری اشاره کرد

شش قانو اساسی دکوراسیون :
 رابرت فراست، شاعر آمریکایی، متعقد است خانه همان جایی است که قرار است به آن بر گردیم، همه  اجزایش آدم را به سمت خودش می کشد . سویه ای معنوی را کنار بگذاریم ، قطعا یکی از این اجزا که  آدم را به سمت خانه اس می کشد ، سلیقه ای است که در چیدمان اجزای خانه به کار رفته است. این چند قدم  را بردارید تا به یک دکوراسیون مطلوب و در عین حال شخصی دست پیدا کنید دکوراسیون داخلی :
1- از نصب  تابلو های کوچک روی دیوارهای بزرگ اجتناب کنید .با این کار هم از ارزش اثر هنری کم میشود و  هم دیوار خانه  به نظر می رسد. تابلوهای هنری باید در رسوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را  یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد .
2- اگر میخواهید دیواره های اتاق تان مرتفع به نظر بیاید، از چندین تابلو عمومی در کنار هم استفاده کنید اگر دوست دارید دیواره های اتاق پهن و طولانی به نظر می اید، چندین تابلو افقی را در کنار هم قرار دهید .
3- نورها می توانند  روی رنگ ها تاثیر بگذارد. بای مثال ، نورهای زرد مقداری گرما و زردی به رنگ اضافه می کنند  .در مقابل نورهای سفید ، باعث اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگ ها می شوند .
4- قبل از انجام رنگ آمیزی نهایی، از علاقه تان به رنگ مورد نظر مطمئن شوید بد نباشد که آن را در  جای کوچکی امتحان کنید و زمانی که از شدت روشنی ، تیرگی، و یا درخشندگی رنگ اطمینان حاصل کردید آن  را برای کل دیوارها به کار ببرید. بهتر است رنگ را در زیر همان نوری انجام دهید که بیشترین زمان را با آن  سپری می کنید .
5- استفاده از تابلو های نقاشی به هماهنگی و زیبایی خانه بسیار کمک می کند، ولی به هنگام نصب این تابلو ها  باید در نظر داشته باشد که در ارتفاعی بالاتر و پایین تر از حد تعریف شده قرار نگیرند. حد تعریف شده نصب تابلو ها در حقیقت همان میانگین قد افراد بزرگسال خانواده است، دکوراسیون داخلی یعنی در فاصله ای ما بین  158 تا 170 سانتی متر از کف زمین .اگر قصد دارید مجموعه ای تابلو ها را روی دیوار به نمایش گذارید، می توانید این دامنه را به 130 تا 158 سانتی متر گسترش دهید .
6- اگر می خواهید اتاق ها بزرگ تر از حد واقعی به نظر برسند، از رنگ های روشن و درخشندع استفاده کنید . برعکس، اگر فضای وسیعی در اختیار دارید و می خواهید که کوچکتر به نظر برسد، رنگ های تیره به کار ببرید .

رنگ بندی سرامیک ها دکوراسیون داخلی:  به طور کلی ترکیبات عناصر واسطه در جدول تناوبی؛ مانند :وانادیم، کروم، منگنز، آهن، کبالت، نیل و مس به عنوان مواد رنگ زا در لعاب کاری به کار می رود؛ مثلا:  اکسید کبالت =آبی تا سرمه ای. اکسید آهن =کرم رنگ.  اکسید کروم =سبز و صورتی و قهوه ای. سرامیک های مدرن یا نوین (سرامیک های مهندسی )در ساخت این سرامیک ها به سه نکته اهمیت می دهند؛   . خلوص در مواد، 1 . روش های ویژه تولید، 2 . . کنترل دقیق بر فرآیند تولید 3 سرامیک های مدرن امروزه کاربرد وسیعی در صنایع و پزشکی پیدا کرده اند؛ مانند :فرآورده های ویژه و سرامیک های تکنیکی، دیرگدازها، فرآورده های زمخت، فرآورده های ظریف .این فرآورده ها عمدتاَََ از مواد اولیه خالص و سنتزی ساخته می شوند .این نوع سرامیک ها اکثر ا  در ارتباط با صنایع دیگر مطرح شده اند

تکنینک های خلاقیت دکوراسیون داخلی :
با توجه به معنی خلاقیت که یک فرآیند ذهنی است، خلاقیت هم مانند هر فرآیند تولید دیگر که محصول دارد و محصول ان یک تولید نو که از قبل وجود نداشته باشد می باشد، تکنینک هایی دارد و به طور وارد حیطه آموزش خلاقیت معماری می شویم. این تکنیک ها باعث خلق یک فرم خلاقانه میشود و باید توجه داشت:( در تاریخ معماری به ندرت تکنیک هایی ابداع میشود که شیوه دست یابی به فرم را اساسا عوض کنند )
این تکنیک ها شامل :
1- نمایش ارزش
2- ایجاد ابهام
3- ایجاد تنش
4- تغییر پذیری فرم و ساختار شکنی
5- استفاده از استعاره های محسوس و نا محسوس
6- استفاده از پارودکس و متافیزیک .
بیوتیک : دکوراسیون داخلی :
  واژه بیونیک نخستین بار توسط سرگرد جک استیل، افسر هنگ هوانوردی ارتش آمریکا، به کار برده شد .وی علم سیستم هایی را که شالوده آن ها سیستم های زنده است یا خصوصیات سیستم های زنده را دارند یا به سیستم های زنده می مانند را علم بیونیک نامید.

رویکردهای معماری  رویکرد تاریخی: دکوراسیون داخلی
هدف اصلی رویکرد تاریخی در نگاه به یک بنا، تعیین تاریخ آن است .مشخص شدن تاریخ بنا به معنی شناخت شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بنا است .در واقع شناخت تاریخ یک اثر به معنی پیوند دادن آن با گذشته اثر است .از صاحب نظران این رویکرد وینکلمن، معمار و باستان شناس آلمانی را می توان نام برد دکوراسیون داخلی . رویکرد فرهنگی_اجتماعی دکوراسیون داخلی: هدف اصلی معماران در رویکرد فرهنگی_اجتماعی، شناخت اجتماع، فرهنگ و مردم شناسی به وسیله ی بنا و معماری عامیانه می باشد .آموس راپاپورت، پل الیور و بیل هیلیر از صاحب نظران این رویکرد هستند. رویکرد معناگرا(سنت گرا) دغدغه ی معمارین در رویکرد معناگرا، شناخت معانی و مفاهیم نهفته در اثر و فرم معماری است و عمدتا دارای   سید حسن ،) ویژگی نماد پردازانه ای است .از متفکران این رویکرد میتوان به تیتوس بورکهارت (هنر مقدس نصر(هنر و معنویت اسلامی )و نادر اردلان (حس وحدت )اشاره کرد.