پرده زبرا چیست ؟ پرده زبرا که پرده دبل رول هم گفته می شود  ترکیبی از پرده کرکره و پرده شید رول است که به صورت دو لایه موازی قرار گرفته است، ساختار پرده زبرا از پارچه  است و با توجه به طراحی منحصر به فرد این نوع از پرده با تغییر زاویه بین دو لایه و نوارهای میانی ، میتوان نور عبوری از پرده را تغییر داد .
پرده زبرا که از جدیدترین سبک های پرده است از پارچه و تور که به شکل راه راه یکی درمیان در طرح ها و رنگهای متنوع با ظرافت و در عین حال رعایت تناسب رنگ در کنار هم بافته شده است.
در واقع پرده زبرا از ترکیب انواع پرده های توری ، پرده کرکره و شید رول تشکیل شده است.
امروزه پرده های زبرا که با توجه به طراحی خاص و هوشمندانه از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار هستند در طراحی دکوراسیون داخلی و پوشش سلایق مختلف نقش برجسته ای دارند.
پرده زبرا به عنوان یکی از مدرنترین پرده های تزئینی که این روزها بسیار پرطرفدار است  با بالا و پائین کردن پرده درنتیجه جابجایی نوارهای پرده میتوان مقدار نور عبوری از پرده را را به صورت دلخواه از ۱۰ تا ۵۰ درصد تنظیم نمود و در صورت نیاز میتوان پرده را در کتیبه بالا به صورت کامل جمع نمود و از نور کامل استفاده کرد.
زیبایی و کارایی فوق العاده منحصر به فرد این پرده باعث شده طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و سریعا جایگاه خوبی میان مدل های دیگر پرده باز نموده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
استفاده و کنترل پرده زبرا :
    روش دستی :
    در این روش با استفاده از زنجیر تعبیه شده در کنار پرده می توان نور محیط را تنظیم نمود.
    روش موتوری :
    می توان با تجهیز پرده به یک موتور الکتریکی ظریف و کوچک از سیستم موتوری و ریموت کنترل استفاده کرد که بوسیله آن می توان از فاصله دور عمل بالا و پایین و سایه روشن کردن را بصورت اتوماتیک انجام داد. در این حالت با استفاده از ریموت میتوان به آسانی از انواع حالتهای پرده زبرا استفاده نمود و نور محیط را تنظیم کرد.